Suhrs Træning & Uddannelse

Læs mere om målgruppe, pædagogik og dagligdag på Suhrs Træning & Uddannelse.

Suhrs Træning & Uddannelse i Holbæk

Suhrs Træning og Uddannelse i Holbæk

STU: Målgruppen er unge mellem 15 og 25 år. STU er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse.

Beskyttet beskæftigelse jf. serviceloven § 103: Målgruppen er personer under folkepensionsalderen som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke kan benytte tilbud efter anden lovgivning.

For begge, STU uddannelsen og den beskyttede beskæftigelse er håndværksfagene omdrejningspunktet for udvikling og læring.

Vi har plads til 25 elever, fordelt i små grupper á max 5 elever.

Målet med uddannelsen er at give et udviklingsforløb skræddersyet til den enkelte unge, så denne får en oplevelse af at have et værd, og har fået tilegnet sig praktiske og håndværksmæssige færdigheder. Færdigheder som kan skabe vejen mod et aktivt værdigt liv med mulighed for yderligere uddannelse eller job. For nogle er denne vej længere end for andre unge. Det er den gruppe vi tager hånd om og leder på vej til et selvforvaltende voksenliv. Eleven skal være startet på uddannelsen inden han/hun er 25 år, ved STU-forløbet, men kan være lidt ældre ved beskyttet beskæftigelse.

Vi har etableret os i faciliteterne ved Mårsø, Holbæk Kommune. Det er med håndens arbejde, at der er fokus på udvikling, motivation, stabilitet samt fastholdelse. Dette fokus er på alle vores indsatsområder i såvel STU-forløbene som i de forskellige beskæftigelses-/aktiveringstilbud.

Suhrs Træning og Uddannelses mission
Er at give elever en bedre fremtid. At de bliver så selvhjulpne og selvforvaltende som muligt. At vi kan være med til at udstyre de unge med en vis portion faglighed, værktøjer og handlemønstre, så de kan håndtere fremadrettede udfordringer på en god og hensigtsmæssig måde.

Det gør vi ved at få de unge til at tage ansvar for eget liv. Vi arbejder med NLP, som ændrer handlemønstre og bryder dårlige indlærte reaktioner. Vi arbejder på at lære den unge at tage de rigtige valg, herunder finde de rette fag for dem.

Vi har visionen, at vi fremadrettet forbliver at være et attraktivt skoletilbud
Det gør vi ved at have ordentlige ansættelsesforhold og en god personalepolitik for medarbejderne. Vi har fleksibilitet, frihed og ansvar i jobbet samt en kort kommandovej i form af en flad organisation. Der er lydhørhed ved ønske om uddannelse og kurser, samt at vi tilbyder personlig-, sags- og gruppesupervision.

Vi har løbende temadage med høj faglighed og undervisning foretaget af nøglepersoner fra området.

Vi ønsker, at Suhrs Træning og Uddannelse er uddannelsesstedet, hvor faglærerne selv har indrettet lokaler, indkøbt værktøjer og maskiner til uddannelserne. Vi tilretter løbende læringsprocesserne i samråd med eleverne og opdraggivere.

Indholdet: En linje med Træ & Byggeri, en linje med Motor & Metal, En Køkkenlinje – Fra Jord til Bord samt en linje med Hår & Pleje. Fælles for alle linjerne er, at vi arbejder med praktisk tilgang, motivation, stabilitet og fastholdelse. Kommende elever indskrives direkte på en af de fire linjer, men vi vil på sigt, også have et indslusnings-/motivationshold. Læringsforløbene vil blive individuelt tilpasset eleverne og vil fremgå af deres uddannelsesplan.

Målsætningsøvelser og samtaler er funderet i NLP tilgang og metode. En tilgang som tager afsæt i det, som virker i situationen og for den enkelte, samt det at kunne forankre det i den enkelte.

Ud over den daglige undervisning har vi nogle faste aktiviteter, som kommer igen hvert år. Bl.a. har vi ”Skolernes motionsdag” fredag i uge 41, hvor vi vil lave nogle fysiske aktiviteter, samt vi gennemfører seksualundervisning i uge 6.

Vi har et fritidstilbud onsdag fra kl. 14.30 til 15.30, hvor vi tilbyder kreaværksted, hvor man kan sidde og arbejde med forskellige kreative ting, eller man kan blot hygge sig med nogle spil og andet socialt samvær.

Formål: Uddannelse og dannelse er nøglen og nøglehullet hos os, hvorfor uddannelsesugen og -dagen tilstræbes stabil. Stabil ved gennemskuelig, ro og gennem faste strukturer og systematikker.

Vi skaber samtidigt hermed bevidst plads til refleksion og inspiration, som er afpasset til gruppen og den enkelte unge.

Social læring og social afstemt tilpasning til hinanden er de bærende dannelseselementer. Dannelse kommer også gennem påvirkning fra vores besøg uden for skolen og ved motiverende og inspirerende gæster her på skolen.

Værdier

ÆRLIGHED
Når en ung indskrives hos os som elev, vil vi forsøge at skabe en god kontakt, for derigennem at skabe en tillid, der fører til ærlighed.

RO
Ro er ikke stilhed, men snarere en tilstand, hvor man langsomt giver sig selv lov til at definerer sin egen fremtid.

EJERSKAB
Når man danner sin identitet, er det vigtigt, at de mål man sætter for sig selv, kommer fra hjertet.

Mål og beskrivelse for linjerne og hovedemnerne:
Formålet med linjen er at give eleven kendskab til og forståelse for de faglige elementer på hver enkelt linje, og derigennem få en forståelse af sammenhængen mellem den praktiske og personlige udvikling.

  • At Suhrs værdier og fokusområder er gennemgående elementer i denne udvikling
  • At ejerskabet og stabiliteten er omdrejningspunkt i værkstedet og i dagligdagen på skolen, så eleven går fra interesse og vilje, hen imod selvstændighed, initiativ og gennemførelse
  • At eleven får viden og kendskab til enkel grundlæggende viden om værktøjer, anvendelse og sikkerhed
  • At hjælpe eleven med sproglig forståelse, så eleven gennem hverdagssproget udvikler det faglige sprog
  • At eleven med individuelle mål, får synliggjort i det daglige arbejde på værkstedet, hvad der skal læres og hvorfor
  • At eleven med tydelig struktur i undervisningen oplever progression.
  • At eleven oplever opgaver der kræver, at eleven selv er aktiv
  • At eleven i dagligdagen på linjen, er i en løbende dialog om elevens retning mod uddannelse og beskæftigelse, og at eleven gennem læring og øvrige erfaringer, kvalificerer sig mod et sådan valg

Yderligere mål om de enkelte linjer beskrives i det følgende:

Træ & Byggeri:
Undervisningen på byggelinjen tilrettelægges så eleven introduceres med udgangspunkt i egne forudsætninger, og er i samhørighed med elevens individuelle uddannelsesplan.

Undervisningen skal – stadig med udgangspunkt i den individuelle uddannelsesplan over perioder over 12-20 uger, gå fra at deltage og vise interesse, til at blive mere selvstændig, udvise initiativ og lære ansvarlighed. Senere at kunne planlægge og gennemføre, og sluttelig at kunne samarbejde, vise fleksibilitet og omstillingsevne.

På linjen sættes undervisningen også ind i et samfundsmæssigt og historisk perspektiv. Der vil blive undervist emneorienteret i byggeriets historie, træets betydning for byggerier i Danmark, urbanisering nationalt og lokalt.

Eleven har viden om:

  • Værktøj og materialer
  • Fagsproget som hører under byggeriet
  • Vigtigheden af brugen af personlige værnemidler
  • Sikkerhedsforanstaltninger på og uden for værkstedet
  • Behandling og miljørigtig bortskaffelse af byggeaffald
  • Uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområderne

Eleven har færdigheder i:

  • Anvendelse og valg af materialemuligheder inden for byggeriet
  • Anvendelse og valg af håndværktøjer
  • Forståelse i sikkerhed ved benyttelse af de mest almindelige håndværktøjer
  • Tegningsforståelse og udregning af målestok mm
  • Overholdelse af sikkerhedskrav, benyttelse af personlige værnemidler og korrekt ergonomisk udførelse af et arbejde

Eleven har kompetencer til at kunne:

  • Planlægge og producere lettere opgaver
  • Udføre egenkontrol
  • Gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt og i samarbejde med andre
  • Tage medansvar for samarbejde, sikkerhed og trivsel
  • Søge praktikplads eller beskæftigelse i en ønsket branche

Motor & Metal:
Undervisningen på linjen med metal/motor tilrettelægges så eleven introduceres med udgangspunkt i egne forudsætninger, og er i samhørighed med elevens individuelle uddannelsesplan.

Undervisningen skal – stadig med udgangspunkt i den individuelle uddannelsesplan over perioder over 12-20 uger, gå fra at deltage og vise interesse, til at blive mere selvstændig og lære ansvarlighed. Senere at kunne planlægge og gennemføre, og sluttelig at kunne samarbejde, vise fleksibilitet og omstillingsevne.

På linjen sættes undervisningen også ind i et samfundsmæssigt og historisk perspektiv. Eleverne skal på virksomhedsbesøg i lokalområdet, hvor flere virksomheder inden for metalindustrien gennem mange år har, har været, og stadig er forankret lokalt.

Eleven har viden om:

  • Værktøj og materialer
  • Fagsproget som hører under metal og motor
  • Vigtigheden af brugen af personlige værnemidler
  • Sikkerhedsforanstaltninger på og uden for værkstedet
  • Behandling og miljørigtig bortskaffelse af affaldsprodukter
  • Uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområderne

Eleven har færdigheder i:

  • Anvendelse og valg af håndværktøjer
  • Forståelse i sikkerhed ved benyttelse af de mest almindelige værktøjer
  • Tegningsforståelse og udregning af målestok mm
  • Overholdelse af sikkerhedskrav, benyttelse af personlige værnemidler korrekt og sundhedsforsvarligt
  • Ergonomisk udførelse af et arbejde

Eleven har kompetencer til at kunne:

  • Planlægge og producere lettere opgaver
  • Udføre egenkontrol
  • Gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt og i samarbejde med andre
  • Tage medansvar for samarbejde, sikkerhed og trivsel
  • Søge praktikplads eller beskæftigelse i en ønsket branche

Hår & Pleje:
Undervisningen på linjen med frisør/pleje tilrettelægges så eleven introduceres med udgangspunkt i egne forudsætninger, og er i samhørighed med elevens individuelle uddannelsesplan.

Undervisningen skal – stadig med udgangspunkt i den individuelle uddannelsesplan over perioder over 12-20 uger, gå fra at deltage og vise interesse, til at blive mere selvstændig og lære ansvarlighed. Senere at kunne planlægge og gennemføre. Sluttelig at kunne samarbejde, vise initiativ, fleksibilitet og omstillingsevne.

På linjen sættes undervisningen også ind i et samfundsmæssigt perspektiv. Der sættes fokus på fagene som et serviceorienteret område, hvor der undervises mod og med relationelt at skabe “den gode kontakt” der altid vil være vigtige omdrejningspunkter i et hvert samfund. Dette gælder i såvel by- som landområder. Eleverne skal på virksomhedsbesøg i lokalområdet inden for områderne, hvoraf flere har mangel på elever og arbejdskraft.

Der undervises på linjen, med det mål, at der skal findes interesse i at arbejde med mennesker, og de muligheder der er.

Eleven har viden om:

  • Værktøj og materialer
  • Fagsproget som hører under frisør, kosmetik og pleje
  • Vigtigheden af benyttelsen af og omfanget med fagets kemikalier.
  • Sikkerhedsforanstaltninger på og uden for undervisningslokalet
  • Behandling og miljørigtig bortskaffelse af affaldsprodukter
  • Uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområderne

Eleven har færdigheder i:

  • Anvendelse og valg af forskellige remedier til opgaverne
  • Forståelse i sikkerhed ved benyttelse af de mest almindelige værktøjer
  • Overholdelse af sikkerhedskrav, benyttelse af personlige værnemidler korrekt og sundhedsforsvarligt
  • Ergonomisk udførelse af et arbejde

Eleven har kompetencer til at kunne:

  • Planlægge, kreere, skabe og gennemføre lettere opgaver
  • Udføre egenkontrol
  • Gennemføre arbejdsopgaver i samarbejde med andre
  • Samtale, konservere kunden
  • Tage medansvar for samarbejde, sikkerhed og trivsel
  • Søge praktikplads eller beskæftigelse i en ønsket branche

Mad & ernæring fra jord til bord:
Undervisningen på linjen mad/ernæring fra jord til bord tilrettelægges så eleven introduceres med udgangspunkt i egne forudsætninger, og er i samhørighed med elevens individuelle uddannelsesplan.

Undervisningen skal – stadig med udgangspunkt i den individuelle uddannelsesplan over perioder over 12-20 uger, gå fra at deltage og vise interesse, til at blive mere selvstændig og lære ansvarlighed. Senere at kunne planlægge og gennemføre. Sluttelig at kunne samarbejde, vise initiativ, fleksibilitet og omstillingsevne.

På linjen sættes undervisningen også ind i et samfundsmæssigt perspektiv. Der sættes fokus på hygiejne, fødevarekontrol og på bedst udnyttelse af fødevarerne i køkkenet, samt bortskaffelse af restprodukterne/affaldet miljørigtigt.

Eleverne skal deltage i dyrkning af grøntsager i skolens lille urtehave og drivhus, så eleven får en forståelse af årstidernes cyklus, og dermed får kendskab til planlægning af menuer med tilgængelige fødevarer.

Eleverne skal på virksomhedsbesøg i lokalområdet inden for områderne med fødevarer, dette på restauranter, fødevareproduktion og ordinære uddannelsesmuligheder.

Eleven har viden om:

  • Fagsproget som tilhører køkkenet
  • Hygiejne
  • Kost og ernæring
  • Forståelse for årstidernes afgrøder og benyttelse heraf
  • Vigtigheden af brugen af personlige værnemidler
  • Sikkerhedsforanstaltninger i køkkenet og i haven
  • Uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder inden for fagområderne

Eleven har færdigheder i:

  • Anvendelse og valg af
  • Køkkenmaskiner og -redskaber
  • Forståelse i sikkerhed ved benyttelse af de mest almindelige håndværktøjer
  • Dyrkning og høst af nogle grøntsager
  • Overholdelse af sikkerhedskrav, benyttelse af personlige værnemidler og korrekt ergonomisk udførelse af et arbejde

Eleven har kompetencer til at kunne:

  • Deltage i planlægning og produktion af mad til dagligt og større arrangementer
  • Udføre egenkontrol
  • Planlægge og udføre rengøring
  • Gennemføre arbejdsopgaver selvstændigt og i samarbejde med andre
  • Tage medansvar for samarbejde, sikkerhed og trivsel
  • Søge praktikplads eller beskæftigelse i en ønsket branche

Udover fagområderne vil der være samtaler, workshops og foredrag om eksempelvis ”Hvordan forbliver jeg fri af misbrug nu og fremover, samt et fremtidsværksted med motivation, drømme og metoder til at fastholde den positive udvikling ind i voksenlivet. Fremtidsværkstedet vil være kendetegnet ved udflugter til projekter og mennesker, som er lykkedes på trods af.

Målsætnings øvelser og samtaler er funderet i NLP tilgang og metode. En tilgang som tager afsæt i det, som virker i situationen og for den enkelte, samt det at kunne forankre det i den enkelte.

Formål: Uddannelse og dannelse er i fokus hos os, hvorfor uddannelsesugen og -dagen tilstræbes stabil gennem struktur og systematisk, og med plads til refleksion og inspiration afpasset til gruppen og den enkelte unge.

Social læring og social afstemt tilpasning til hinanden er det bærende dannelseselement. Dannelse kommer også gennem vores besøg ude af skolen og ved motiverende og inspirerende gæster her på skolen.

Variationer vil naturligvis forekomme, når vi tager ud til virksomheder, projekter, foreninger eller enkeltpersoner eller når vi får gæster til foredrag og lign.

Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
08.30 – 09.00
Morgenmad & Information
Morgenmad & Information
Morgenmad & Information
Morgenmad & Information
Morgenmad & Information
09.00 – 09.15
Gåtur
Gåtur
Gåtur
Gåtur
Gåtur
09.15 – 10.15
Værksted
Værksted
Værksted
Værksted
ADL
Pause
Pause
Pause
Pause
Pause
10.25 – 11.30
Værksted
Værksted
Værksted
Værksted
ADL
Frokost
Frokost
Frokost
Frokost
Frokost
12.00 – 13.15
Værksted
Værksted
Værksted
Værksted
FRI
Pause
Pause
Pause
Pause
FRI
13.25 – 14.00
Værksted
Værksted
Værksted
Værksted
FRI
14.00 – 14.30
Værksted
Værksted
Værksted
FRI
FRI

Ferieplan skoleåret 2024/2025

  • Skolestart 07/08-2024
  • Efterårsferie 14/10-2024 – 18/10-2024
  • Temadag elever fri 09/12-2024
  • Juleferie 23/12-2024 – 03/01-2025
  • Vinterferie 10/02-2025 – 14/02-2025
  • Påskeferie 14/04-2025 – 21/04-2025
  • Temadag elever fri 23/04-2025
  • Kr. Himmelfart 29/05-2025 – 30/05-2025
  • Grundlovsdag / Pinse 05/06-2025 – 09/06-2025
  • Sommerferie 30/06-2025 – 08/08-2025

Befordringsregler, kørselsgodtgørelse m.m. for elever tilknyttet den 3 årige STU på Suhr Træning & Uddannelse

Som hovedregel skal der være minimum 11 km (22 km t/r) mellem hjem/bosted og skolen for at en elev har krav på at få dækket transportudgiften. Hvis kravet om de 22 km transport skal fraviges og dermed bevilliges transport, skal der – som udgangspunkt – være særlige befordringsbehov (fysisk handicap eller lign.).

De elever, som ikke har særlige befordringsbehov, henvises til at benytte offentlige transportmidler og får dækket udgiften hertil (årskort / mdr. kort). Det forudsættes, at offentlig transport ikke medfører urimelig lang vente- og befordringstid! Reglen om 11 km (22 km t/r) gælder også her.

For elever, som ikke kan benytte offentlige transportmidler (fysiske handicaps, ventetid eller lign.), kan der tilbydes kørsel, hvis det bevilges af kommunen.

Takster for Suhrs Træning & Uddannelse 2025:

STU Takst 1 Takst 2 Takst 3
Dagspris
873,57 kr.
1.238,10 kr.
1.573,33 kr.
Ugepris
4.236,72 kr.
6.004,62 kr.
7.630,48 kr.
Månedspris
18.345,00 kr.
26.000,00 kr.
33.040,00 kr.
Undervisning
Støtte 1:5
Støtte 1:3
Støtte 1:2
Alle priser er eksl. Kørsel
Beskyttet Beskæftigelse
Pr. time
314,00 kr. (Pris ekskl. kørsel)
Beklædning
Ved indskrivning opkræves der et beløb for arbejdstøj/-sko. Dette indkøbes i forhold til værksted. Pris 3.500-4.500

 

Dertil kan der aftales tillæg for hjælp/støtte, som ligger ud over skolens forpligtelser i forhold til STU.

Der opkræves pr. måned i 12 måneder.



Engvangskolen
– Den grønne skole https://engvangskole.dk/, Engvang 2, 4300 Holbæk. STU forløb, hvor de boglige fag håndteres nytænkende, sikkert og med højt fagligt udbytte.

Frøgårdens STU. Tømmerupvej 32, 4400 Mørkøv. STU forløb med naturen som afsæt og dyrene som beroligende element for sociallæring.

Kaisersport Holbæk: Kaiser Sport & Ortopædi (KSO)

Christoffer Schmitz: Udvikler og underviser i HAP-metode, misbrugsbehandling, primært hashmisbrug.

Neuropsykolog Jan Lyndorff

Personalet på Suhrs Træning & Uddannelse

Camilla Pedersen
Adm. direktør
NLP Coach, Socialformidler.
Michael-Kristoffersen
Faglærer
NLP Coach, Tømrer
Bodil Sørensen
Faglærer
NLP Coach
Lise Damsgaard Hansen
Faglærer
NLP Coach, Frisør, Kosmetolog
Maria Lundberg Maric
Afdelingsleder Admin.
Kontorassistent med speciale i revision.
Charlotte Søe Jacobsen
Administrativ medarbejder
Uddannet Kontorassistent med speciale i offentlig administration.
Jens Nexø
Servicemedarbejder
Smed og NLP coach
Kontakt os for yderligere information

Har du nogle spørgsmål, eller ønsker du at vide mere om vores afdelinger, er du meget velkommen til at henvende dig til os. Vi ser frem til at høre, hvad vi kan hjælpe jer med.